Tiedote 12.5.2020 / Tulipalo on sammutettu

Deleten Tampereen Ruskossa sijaitsevalla jätteenkäsittelylaitoksella syttyi tulipalo pääosin metallia sisältävässä rakennus- ja purkujätekasassa varhain maanantaiaamuna 11.5.2020. Jätekasa sisälsi metallien lisäksi pieniä määriä puuta, pahvia, paperia ja muovia. Palosta syntyi runsaasti savua, minkä vuoksi pelastuslaitos antoi vaaratiedotteen klo 11:30 ja päätti evakuoida läheisen Lintuhytin asuinalueen. Sammutustöiden yhteydessä syntyi myös runsaasti vesihöyryä. Palanut materiaali ei ollut vaarallista jätettä.

Poiketen tiedotusvälineissä esiintyneistä virheellisistä tiedoista, kyse ei ollut samasta materiaalista kuin huhtikuussa häiriötilanteen aiheuttaneissa kytypaloissa. Nyt palanut materiaali ei ole samaa materiaalia. Kyseisessä metallijätekasassa ei ole syntynyt tulipaloja, eikä sitä ole tarvinnut sammuttaa.

Tulipalo saatiin sammutettua n. klo 18:30 ja Pelastuslaitos antoi ”vaara ohi”-tiedotteen klo 19, minkä jälkeen alueen asukkaat pääsivät palaamaan koteihinsa. Jälkisammutustyöt jatkuivat iltaan asti, ja pelastuslaitos luovutti jälkihoidon Deletelle klo 22:00. Palaneen materiaalin toimittaminen pois Deleten laitosalueelta aloitettiin heti tiistaiaamuna 12.5.2020.

Palon syttymissyytä tutkitaan.

Pahoittelemme onnettomuudesta aiheutunutta haittaa. Jatkamme työtä onnettomuuden jälkihoidon ja syiden osalta.

Mikäli yksityishenkilöille tai heidän omaisuudelleen on jäteaseman tulipalon vuoksi aiheutunut savu- tai muita vahinkoja, ole ensisijaisesti yhteydessä omaan vakuutusyhtiöösi ja tee vahinkoilmoitus normaalisti sitä kautta. Vakuutusyhtiösi käsittelee asian edelleen ja on yhteydessä Delete Finland Oy:n vakuutusyhtiöön tarpeen vaatiessa.